HÍREK  /  Újdonságok a második demó-kocsin

Újdonságok a második demó-kocsin

A Webasto-Hungária Kft. műhelyében az utolsó simítások is elkészültek a második, demonstrációs célra szánt S91-en. Az első kocsihoz képest a változások igazán nem feltűnőek, még a színek is ugyanazok, de a látszat csal, a kocsi számtalan kisebb részletében fejlődött. A Gyömrőn futó, első kocsi ugyanis számtalan tapasztalattal szolgált, hogy a jót még jobbá tegyük. Jöjjön itt egy szemelvény a fontosabb változásokról- csak kitartó olvasóknak!

Természetesen az EURO V környezetvédelmi normáknak megfelelo Daimler motor beépítése a legfontosabb újdonság, még akkor is, ha erre már korábban történt egy kísérlet. Az új erőforrás hozta magával az új kipufogó rendszert, ami átrendezte a motorteret. Elsősorban az állófűtés kályhájának kellett elmozdulnia – a menetirányra keresztbe fordult és magasabbra is került – helyet adva a termetes kipufogódobnak. A hűtőrendszer egy korszerű műanyag kiegyenlítő tartályt kapott és változott a ventilátor hidraulikus tartályának beépítése is. A legnagyobb változtatást az AdBlue tartály szenvedte el, a motortér közelében már nem maradhatott tovább. Előre költözött a bal, mellső kerékjárat mögé, ahonnan egy légtartályt űzött tovább a bal oldali, mellső kerékdob elé – ahol eddig egy tárolórekesz volt, olyan tartozékoknak, mint a két ék, vagy az elakadásjelző háromszög. Ezeknek is új helyet kellett találni, a műanyagra cserélt ékek az álmennyezet fölé, a háromszög az álmennyezetről lenyíló ajtóra az elsősegély doboza mellé került. Az AdBlue tartály előre telepítése mégis hozott némi előnyt, hiszen a nagyobb kipufogódob egyben nehezebb is, így a hajtott tengely mögötti terület részleges tehermentesítése jól jött a kocsi egyensúlyának. A gépészetnél maradva: a sorülés mögül a jobb oldali levegocsatorna végébe került két légtartály, ezzel lehetővé téve az említett terület egyéb célú felhasználását. Nem közömbös, hogy a győri kollégáknak sikerült egy kisebb módosítással tuningolni a kormányzáson is, ami tovább javította a fordulókört.

Teljesen láthatatlan a kész járművön, mégis jól érzékelhetoen javította a kocsi komfortját a motortartó bakok – magyar gyártásból származó - hidraulikus kivitelűre történő cseréje, továbbá a motortér felett egy kereszttartó és az oldalváz kapcsolatának módosítása. Ennek kedvező hatása a kormányoszlop és az oldalfalak alpjárati rezgését is elhangolta, így az alapjárati fordulatszám is mérsékelhető lett. Alig észreveheto a kisebb levegőszűrő, ami paradox módon hatékonyabb előszűrést biztosít, mint elődje. A teljes motortéri vízcsövezés (a fűtést is beleértve) Győrben készül, mert a Daimler tiltja a motor közelében a vörösréz csövek alkalmazását a hűtőrendszeren át létrejövo elektrokorrózió miatt. A sárgaréz-technológia pedig a RÁBÁ-nál napi gyakorlat. A láthatatlan változások sorát gazdagítja, hogy a fűtés-csövezés immár a felépítményes szakaszain sem vörösrézbol, hanem egy új, a járműiparra kifejlesztett műanyag csövekből és csatlakozókból épül. Ez magasabb ára ellenére is megéri, mert hidegen, a helyszínen szerelhető – ami egy kissorozatú gyártásban nagy előny – ráadásul a hajlékony csöveket mérsékelt égövi üzemeltetéshez szigetelni sem szükséges, így az összeállítási idő jelentosen csökkent.

Külön fejezetet érdemelne a BKV tender-specifikáció szerint változtatások sora, itt most egy kis ízelítő következik ebből: a motortér fokozott tűzálló szigetelést kapott, ami a sorülés mögé beépített automata tűzoltó berendezéssel együtt magyar fejlesztés. Módosult és az előírásokon túl is kiegészült a kapaszkodó rendszer. Az utastájékoztatás komplett Vultron szett, Buse táblákkal, de a külső hangszóró sem hiányzik. A leszállásjelzés-ajtónyitás funkcióit - a CAN-rendszernek köszönhetően - programozással lehetett az igényekhez idomítani. Elkészült a hazai pályán elmaradhatatlan zárt vezetőtér is, ami a teljes válaszfalat és az álmennyezet szerelvényeit is érintette.

Az egyik legfontosabb fejlesztést a SILEX Kft-vel közösen léptük meg: az utastér fűtését és klimatizálását a tetőklíma vezérlés és a CAN-hálózat összehangolásával immár egyetlen vezérlőpanelről, teljesen automatizálva végezzük. Ebbe beleértjük azt is, hogy a tetőegység fűtési funkcióját is aktív – automatikusan melegíti a szellőztetető levegot, szárítja az utasteret és a levegő átmozgatásával javítja a komfortot. Szintén az elektronikai fejlesztés része, hogy a műszerfalon elhelyezett LCD-kijelzo ergonómiája tovább javult, a megjelenítés áttekinthetőbb, a menürendszer bővebb, a grafika pedig igényesebb lett. Emellett a teljes szoftvert sikerült új alapokon átdolgozni. Az első prototípuson az idő rövidsége miatt minden oldalüveg szimpla volt, a második kocsin azonban elértük a tervcélt, a kiemelt jelentőségu üvegek, mint például a mellső ajtó mögötti, vagy az összes ajtóüveg, illetve a peronablak is hőszigetelt, thermopán kivitelűek.

Ennyit dióhéjban – a kitartást köszönjük!

2011 január 12.