HÍREK


A Molitus Kft., mint a Huntractor Kft. műszaki támogatója komoly kihívást kapott az immár harmadik megrendelt (a prototípust nem számítva) Rába traktor kapcsán. Az átépítést ugyanis a derékcsuklós, összkerékhajtású nehéz mezőgazdasági erőgép sorozat csúcsmodelljeinek egyik példányán – egy Rába-300-ason - kell elvégezni...

2015 szeptember





Szerződéskötés a BKK és az Orngeways City Kft. között

A napokban került aláírásra a BKK és az Orangeways City Kft. között a B9 jelű üzemeltetői tender szállítási szerződésének aláírására. Az alapmennyiségen túl öt opciós jármű lehívására is azonnal sor kerül, így a gyártásra szóló szerződés már 25 kocsiról és a hozzá tartozó 2-3 tartalékról szólhat. Az EURO VI környezetvédelmi besorolású Daimler motorral szerelt, a BKK legfrissebb igényeihez igazított kocsik első öt példányának 2016 április elsején kell a szolgáltatást megkezdeni. A forgalomba állást kéthavonta követi majd öt-öt jármű.

2015 június


S91 az Orangeways City Kft-nek

A BKK által kiírt, vonalkiszervezést megvalósító B9 jelű tendert az Orangeways City Kft. nyerte. A járművekre a győztes üzemeltető részére a Rába Jármű Kft. adott ajánlatot, így a tartalékokat nem számolva 20 + 20 opciós, S91 típusú autóbusz szállítására nyílik lehetőség.

2015 január


Sikeresen zárult a sebességváltó behangolása az izmait egyre jobban megmutató, átépített Rába –Steiger traktorral. A megszületett új termék a HT-300 típusnevet kapta, utalva a Huntractor Kft. nevére. A TER III környezetvédelmi besorolású motort gyártó Cummins szakemberei kétnapos teszten vizsgálták az erőforrás beépítését...

2014 szeptember





A Huntractor Kft. a Szabadegyházi Agrár Zrt. telephelyén végzi a tulajdonában lévő Rába-Steiger 250 típusú mezőgazdasági erőgép átépítését. A donor szétbontása és a vázszerkezet felújítása után megindult az összeszerelés. Az előzetes tervekben is szerepelt az eredeti, kézi kapcsolású Spicer váltómű cseréje...

2014 augusztus





Nagyköveti látogatás a svéd kocsik összeszerelésénél

A Vinga Bus Partner AB képviseletében Albert Johannesson úr gyártásközi ellenőrzést végzett a cége megrendelésére készülő buszok összeszerelésének helyszínén. Látogatásának különleges keretet adott, hogy Svédország magyarországi nagykövete, Karin Olofsdotter is éppen erre az időpontra időzítette látogatását. A kellemes légkörű eseményen jelen volt Kovács Péter, a XVI. kerület polgármestere és Szatmáry Kristóf a kerület országgyűlési képviselője is és lehetőség nyílt az S91 kifejezetten kis sorozatokra optimalizált technológiájának bemutatására.

2014 március



A terveknek megfelelően a Rába Jármű Kft. leszállította az EURO VI motorral szerelt, módosított B115.50 jelű alvázát a Lanta Kft. Margit utcai telephelyére. A kocsitest építése a szokásos módon történt, de a felépítmény összeszerelésére a Molitus Kft. egy új helyszínt bérelt...

2014 január





Új kihívás a Molitus előtt: nyitás a mezőgazdasági gépek felé

A Rába egykoron méltán híres, sokat bizonyított terméke volt a Rába-Steiger erőgép, melynek gyártása 2001-ben fejeződött be. A hazai földeken a mai napig mintegy 1500 példány dolgozik, különböző állapotban. A termék életrevalóságát és elnyűhetetlenségét felesleges elemezni, de a D10 motorok felett már tényleg eljárt az idő. Az „átmotorozásra” számos egyedi és sorozatszerű megoldás is készült az elmúlt években, a gazdák megelégedésére. A piaci lehetőséget látva egy gyúrói vállalkozó kezdeményezésére most egy újabb, az eddigieknél messzebbre vágyó projekt indul, melyre egy önálló cég alakult Huntractor Kft. néven, melyben részt vállalt a Molitus is. Bízunk benne, hogy a projektcég mezőgazdasági szakembereinek tapasztalatát a megfelelő műszaki arroganciával tudjuk kiegészíteni.

2013 november


Ismét svéd megrendelés!

Nagy örömünkre a Vinga Bus Partner négy darab S91-et rendelt, ami mérföldkő a típus szempontjából hiszen a kocsikat ugyanannak az üzemeltetőnek – a Västtrafik-nak – a színeiben fogják üzemeltetni, aki az első Svédországba eladott kocsinknak vonalat és bizonyítási lehetőséget biztosított. A kocsikat lényegében a bejáratott specifikáció szerint kell megépíteni, beleértve az RME üzemanyag specifikus alkatrészeket és az alkoholszondát is, de apróbb változtatások lesznek az utastájékoztatási rendszer előkészítésében. A négy most gyártásba kerülő kocsit a tavaly átadott második, eddig marketing céljaira tartalékolt jármű egészíti ki a pályázatban szereplő öt darabos flottává. A szerződés értelmében a most bevezetett módosításokat a Göteborgban lévő kocsin is végre kell tudni hajtani egy alkatrész-csomag és technikai útmutató alapján. Szerencsés esetben az EURO VI demó-kocsi és a négy svéd kocsi gyártását egy folyamatra sikerül felfűzni.

2013 szeptember


Munkára fogtuk a prototípust

A Rába Jármű Kft. és a Molitus Kft. közös tulajdonában lévő LWD-700 forgalmi rendszámú, az EURO V motoros kivitel mintájaként épült kocsit egy egyéves futamidejű bérleti szerződés keretében a BKV Kelenföldi Üzemegysége fogja üzemeltetni. A szerződés lejártával elvi lehetőség van a folytatásra, hiszen a kiöregedő midibusz-flottára ráfér egy új, megbízható, klímás jármű. Az üzemeltetés feltétele a BKK technikai és arculati sztenderdjének való megfelelés, ezért a kocsin kiépítették a FUTÁR rendszer komponenseit és a helyi műhely elvégezte az égszínkékre történő átfényezést is. A korábbi tesztek során már megismert, kiváló szakmai felkészültségű gépkocsivezetők és garázsmesterek kezében minden bizonnyal jó helyre kerül a mi buszunk.

2013 június-július

A buszközlekedést az üzemeltetők többségének sikerül sztenderd méretű modellekkel megoldani. Előfordulnak azonban olyan speciális vonalak, amelyek egyedi, a nagysorozatú termékekből és gyártási struktúrákból ésszerűen nem levezethető járművet igényelnek. Így járt Karlsruhe városa is, ahol az autópálya alagútja és a vasútállomás bevezető szakasza miatti kényszerek egy csak gyalogos és kerékpáros használatra alkalmas aluljárót tettek lehetővé a 70-es években. A város fejlődését ez nem tudta fékezni és lassan kiépült egy kertváros „a túloldalon”...

2013 június-július



Indul az S91 EURO VI változatának fejlesztése

A BKK midibusz tenderein fellelkesülve és a környezetvédelmi előírások küszöbön álló szigorodása miatt szükségszerűvé vált az S91 modell-frissítése. A jelenlegi információink szerint a Rába Jármű Kft. a minta alváz megépítéséhez egy teljesen új motort fog kapni a Daimlertől, melynek hengerűrtartalma és ezzel együtt befoglaló méretei is némileg nagyobbak lesznek az eddig megszokottól. Cserébe egy nyugodtabb járású, a korábbinál is rugalmasabb és – az ígéretek szerint – takarékosabb erőforrással leszünk gazdagabbak. A motor elválaszthatatlan tartozéka az ún. kipufogógáz utókezelő rendszer, ami messze túlmutat egy hagyományos kipufogódob műszaki tartalmán – ahogyan ezt lassan már megszokjuk. Az alváz és a felépítmény továbbfejlesztésekor a legnagyobb kihívást a nagyobb térfogatú és tömegű gépészet padló alá préselése jelenti majd az eddig is meglehetősen kompakt motortérben. A fejlesztés költségeit az alkotóközösség (Rába Jármű Kft., Webasto Thermo & Comfort Kft. és Molitus Kft.) megállapodása szerint ebben a projektben a Rába Jármű Kft. viseli majd, beleértve egy demó-kocsi megépítését is.

2013 május


Már hat fokozattal dolgozik az S91 Allison váltója

Az S91 4. generációs S2000 sorozatú Allison váltóját az anyavállalat hatfokozatúra tervezte, melyből autóbuszos felhasználás esetében csak ötöt használnak ki. A Svédországban szerzett üzemi tapasztalatok azt mutatták, hogy kimondottan városi üzemeltetésben ez megfelelő, de olyan vonalakon, ahol emellett gyorsforgalmi szakaszok is vannak jelentősen javulna az utazási komfort a hatodik fokozat aktiválásával. A problémát a Liberatus Kft. karolta fel, ahol Izsó József kollégánk minden szakmai tudását és kapcsolatát bevetve kezdeményezte az indianapolisi központban a korábbi álláspont felülvizsgálatát. Erőfeszítései meghozták az eredményt, az S91-ben meglévő konfiguráció lehetővé teszi a hatodik fokozat kapcsolását 52-55 km/h közötti sebességtartományban. A demó-kocsin elvégzett futópróbák és finom-hangolások után az anyavállalat véglegesítette az új sebességváltó-vezérlő szoftvert, mely hamarosan frissítésre kerül a Svédországban és Norvégiában futó kocsikon is.

2013 március


A NABI Kft. telephelyén összeszerelt két, svéd megrendelésre készült S91 átadására a szokottnál nagyobb esemény keretében került sor. A megrendelő – a Vinga Bus Partner - részéről Albert Johannesson úr volt jelen, aki a kocsikat futópróba keretében vette át. A svéd nemzeti előírások és üzemeltetői szokások számos technikai plusz vártak el az S91 EURO V prototípusához képest...

2012 július




A kiszerelő tevékenység optimális helyszínének keresése során lehetőség nyílt a NABI Kft. Újszász utcai telephelyén, a Kísérleti üzem bérlésére. A norvég gyártásnál kipróbált gyártási struktúrát két kocsi erejéig egy másikra cseréljük: a hegesztett kocsitesteket minden további előkészítés nélkül a Lanta Kft.-től a NABI Kft. szomszédos telephelyére szállítva a teljes kiszerelést a saját erőből oldjuk meg...

2012 május




A norvég kocsik gyártása a megrendelő RSA aktív jelenléte mellett zajlott. Amint az első két kocsi átesett a győri nullrevízión az RSA pótalkatrész ellátásért és szervizelésért felelős szakemberei máris látogatást tettek a Rába Jármű Kft-nél és a Molitus Kft-nél – a pécselyi gyártóhelyen...

2012 február-március





A norvég megrendelésre készülő öt darab S91 gyártása egy merész kísérlettel valósul meg. A Rába Jármű Kft-nél Győrben elkészült alvázakra a hegesztett karosszériát a Molitus Kft. megbízásából a Lanta Consulting Kft. építi fel. A szerelésre előkészített, az alapcsövezéssel, kábelezéssel, szigeteléssel és komplett padlóval ellátott kocsitesteket ezután a Balaton-felvidéken, festői környezetben fekvő Pécselyre szállítjuk...

2012 január




Norvég és svéd megrendelések az S91-re

A norvégiai Drammen városában üzemelő RSA, mint az S91 midibusz forgalmazásával megbízott kereskedő cég öt darab, EURO V motorral szerelt kocsira adott megrendelést. Az üzlethez a svéd, göteborgi székhelyű Vinga Bus Partner nevű cég is csatlakozott két kocsi megrendelésével. Így lehetőség nyílt hét jármű egy sorozatban történő gyártására. Az RSA-hoz fűződő kapcsolat az egyedis időkből származik és a most megvalósuló üzlet mérföldkő az S91, mint a néhai E91 piaci utódja számára. Az RSA az E91 modellt még Ikarus márkanév alatt forgalmazta, jelen esetben erre már nincs lehetőség, ezért a piaci folytonosságot a Rába neve – mint a továbbfejlesztett alváz gyártója biztosítja. A Vinga Bus Partner más megoldást választott, ők Molitus S91 néven vezetik be a terméket a svéd piacra. A teljes gyártás az alkotócsoport (Rába Jármű Kft., Webasto Hungária Kft. és Molitus Kft.) közös megállapodása alapján a Rába Jármű Kft. fővállalkozásában és finanszírozásával valósul meg.

2011 október


Az idei Strandok Éjszakája című rendezvénysorozaton, az RKV üzemeltetésében debütáltak azok a riksák, melyeket a Karsai Holding megbízásából a Molitus Kft. tervezett. A háromkerekű, trájk elrendezésű járműveket a speciális kialakítású ülésen helyet foglaló hajtó irányítja, lábmunkáját egy 250 watt teljesítményű villanymotor támogatja, tehát akár humán-elektromos hibridnek is nevezhetnénk. A két utas kissé magasabban, a hajtó mögött foglalhat helyet a tetővel fedett „utastérben”. A jármű tartószerkezete egy masszív, hegesztett acélcső konstrukció...

2009 június



Május 14 és 29 között a második S91 demó-kocsi Észak-Európában tett üzleti célú látogatást.

A program első hetét a Göteborgban üzemelő VingaBus Partner nevű magáncég szervezte, azzal a céllal, hogy a kocsit minél több, a buszüzemeltetésben, beszerzésben és forgalomba állításban illetékes cég, illetve személy megtekinthesse, kipróbálhassa. Elmondták, hogy a svéd kormány programot indított a közösségi közlekedés részarányának megduplázására 2020-ig, és ez a terv a buszbeszerzésekre is komoly hatással lesz. A helyi szakemberek azonnal felismerték a „legkisebb nagybusz” termékfilozófiáját...




Tegnap megtörtént a kocsi átadása, tesztre, a BKV-nál. Ma az S91 forgalomba állt.

2011 július 13.

A teszt idejére a kocsit stílusos "ruhába" öltöztetjük, amit meglepetésnek szánunk az utazóközönség és a lelkes fotósok számára. A részletekkel később visszatérünk...

2011 július 8.

Az előzetes egyeztetések alapján a második bemutatókocsi várhatóan július második hetében egy hosszabb tesztre kerül a BKV Zrt-hez.

2011 június 30.

A molitusbus S91 demó-kocsi május második felében tesztútra megy Észak-Európába. Részletekről később bővebben...

2011 május 2.

2011 május 02.

Az idei immár nyolcadik tavaszi buszos ünnepre, a Tököli Buszfesztiválra az S91 gyártásában érdekelt cégek egy meglepetéssel készültek. A statikus bemutató helyett az alkalomhoz illően öltöztetett kocsival a parkoló és a kiállítási terület közötti transzferből is részt vállaltunk, de az igazi újdonság, hogy a repülőtér adottságait kihasználva...


2011 március 28.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság kiadta az S91 típusú midi autóbusz uniós típusbizonyítványát.

Az e7*2007/46*0005*05 számon a Webasto-Hungária Kft. nevére kiadott dokumentum lehetővé teszi, hogy a kocsi a legtöbb európai államban egy egyszerű eljárással forgalomba helyezhető legyen – jelentősen javítva az eladási esélyeket. A korábbi gyakorlat az volt, hogy a jármű vizsgálatairól készült jegyzőkönyveket nemzeti szinten foglalták típusbizonyítványba, ami nemzetközi szinten nem használható. A jegyzőkönyvek jóváhagyás szintre emelését...


2011 január 12.

A Webasto-Hungária Kft. műhelyében az utolsó simítások is elkészültek a második, demonstrációs célra szánt S91-en. Az első kocsihoz képest a változások igazán nem feltűnőek, még a színek is ugyanazok, de a látszat csal, a kocsi számtalan kisebb részletében fejlődött. A Gyömrőn futó, első kocsi ugyanis számtalan tapasztalattal szolgált, hogy a jót még jobbá tegyük. Jöjjön itt egy szemelvény a fontosabb változásokról- csak kitartó olvasóknak!

Természetesen az EURO V környezetvédelmi normáknak megfelelő Daimler motor beépítése a legfontosabb újdonság...


2010 június 03.

Május 2-án megérkezett Győrből a második S91 demó-kocsi alváza a NABI Kft. telephelyére.

A Webasto-Hungária Kft. és a Molitus Kft. közös döntése értelmében a kocsitest felépítését ugyanis ezúttal az amerikai érdekeltségű cég végzi majd. A döntés hátterében az a szándék áll, hogy...



2010 február 10.

A Budapesti Közlekedési Zrt. nyílt közbeszerzési pályázatot hirdetett a döntően Ikarus 405 típusú kocsikkal szolgáltatott vonalaira. Az összesen hat pályázó közül hárman választották az S91-et, mint a szolgáltatást végző új autóbuszt. A tender követelményeit egy mintegy 42-45 azonos kivitelű - a BKV Zrt. specifikációja szerint épített - kocsiból álló flotta...


2009 október 24.

Az S91 midibusz prototípusa az EURO IV környezetvédelmi normákat teljesítő motorral épült 2008-ban. Az előírások szigorodása szükségessé tette a korszerűbb, EURO V szerinti erőforrás beépítését. A kísérleti beépítést a prototípus járművön végeztük el. Ez kizárólag a HBusz Kft., mint az ekkorra már eladott kocsi üzemeltetője közreműködésével volt lehetséges...


Az S91-es bemutatókocsi 2009 február 1-én - Gyömrő városában - menetrendszerű forgalomba állt. A város Önkormányzata által kiírt közbeszerzési pályázaton egy helyi Vállalkozó cége is résztvett és ennek pozitív eredményeként kerül a jármű véglegesen Gyömrőre. A helyi igények alapján összeállított menetrend szerint a kora hajnali óráktól kezdve késő estig üzemben van a busz és szolgálja a helyiek kényelmét. Az üzemeltető kérésére átfényezésre került járműről már messziről feltűnően látható, hogy mi volt az Önkormányzat szándéka a helyi járat megszervezésével...